O czym mówi ustawa o odpadach?
Ustawa o odpadach w najprostszych słowach ma jeden cel: zadbać o nasze środowisko i zdrowie. Robi to na kilka sposobów: zachęca do wytwarzania mniejszej ilości odpadów, ograniczenia negatywnego wpływu wytwarzania odpadów i uczy jak nimi mądrze zarządzać, by mniej szkodziły otoczeniu, a także promuje efektywniejsze wykorzystanie zasobów. Wszystkie te działania prowadzą do stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie nic się nie marnuje, a odpady znajdują nowe zastosowanie.
Milion złotych kary za poważne naruszenie przepisów o gospodarowaniu odpadami?
Ustawa o odpadach w najprostszych słowach ma jeden cel: zadbać o nasze środowisko i zdrowie. Robi to na kilka sposobów: zachęca do wytwarzania mniejszej ilości odpadów, ograniczenia negatywnego wpływu wytwarzania odpadów i uczy jak nimi mądrze zarządzać, by mniej szkodziły otoczeniu, a także promuje efektywniejsze wykorzystanie zasobów. Wszystkie te działania prowadzą do stworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym, gdzie nic się nie marnuje, a odpady znajdują nowe zastosowanie.
Odbiór, transport, utylizacja odpadów - Śląsk i okolice
Masz odpady, które trzeba zutylizować? Skontaktuj się z nami. Zutylizujemy odpady w bezpieczny sposób w mniej niż 48 h.
Ustawa o odpadach - definicje, które warto znać
Wytwórca odpadów
Każda osoba, której działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny ich wytwórca), a także każdy, kto zajmuje się wstępną obróbką, mieszaniem lub innymi procesami zmieniającymi właściwości lub skład tych odpadów.
Wytwórcą odpadów, które powstają w skutek wykonywania usług z zakresu:
budowy
rozbiórki
remontu
czyszczenia zbiorników, urządzeń i sprzątania
konserwacji i napraw
jest podmiot, który tę usługę wykonuje, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej. Na nim ciąży obowiązek gospodarowania odpadami. O ile wytwarzanie odpadów nie wymaga uzyskania zezwolenia (przy określonych ilościach i rodzajach odpadów wymagane jest pozwolenie na wytwarzanie odpadów), to przekazanie odpadów przez wytwórcę lub innego posiadacza kolejnemu gospodarującemu odpadami, może nastąpić tylko kiedy posiada on odpowiednie uprawnienia, w tym zezwolenie na zbieranie odpadów.
Posiadacz odpadów – kim jest i jakie ma obowiązki
Jest to osoba fizyczna, prawna i jednostka organizacyjna, która posiada odpady, ale nie ma osobowości prawnej. Istnieje domniemanie, że władający powierzchnią jest posiadaczem odpadów znajdujących się na tej nieruchomości, a zatem na nim ciążą wszystkie obowiązki wskazane w ustawie.
Każdy posiadacz odpadów musi prowadzić ilościową i jakościową ewidencję odpadów, tak by by zgadzała się ona z katalogiem odpadów. Bazą do ewidencji odpadów jest:
karty przekazania odpadów,
karty ewidencji odpadów,
karty ewidencji komunalnych osadów ściekowych,
karty ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
karty ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Gospodarowanie odpadami
Jest to zbieranie, transport lub przetwarzanie odpadów. Zalicza się do niego również sortowanie, wraz z nadzorem nad wspomnianymi działaniami. Gospodarowanie dotyczy również późniejszego postępowania z miejscami unieszkodliwiania odpadów oraz działań wykonywanych w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami.
Magazynowanie odpadów
Czasowe przechowywanie odpadów obejmujące: wstępne magazynowanie odpadów przez ich wytwórcę, tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów, magazynowanie odpadów przez prowadzącego przetwarzanie odpadów. 1
Odpady
Jest to każda substancja lub przedmiot, których pozbywa się posiadacz, zamierza się ich pozbyć lub zobowiązany jest do ich pozbycia się.
Zależy Ci na szybkim wywozie gruzu, śmieci i odpadów budowlanych?
Już następnego dnia od zamówienia podstawimy kontener na odpady o odpowiednich gabarytach.
Produkt uboczny
Przedmiot lub substancja powstająca w wyniku procesu produkcyjnego, którego podstawowym celem nie jest ich produkcja. Uznaje się za produkt uboczny niebędący odpadem, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki: 2
dalsze wykorzystywanie przedmiotu lub substancji jest pewne,
przedmiot lub substancja produkowane są jako integralna część procesu produkcyjnego,
przedmiot lub substancja mogą być wykorzystywane bezpośrednio bez dalszego przetwarzania, innego niż normalna praktyka przemysłowa,
przedmiot lub substancja spełniają wszystkie istotne wymagania, w tym prawne, w zakresie produktu, ochrony środowiska oraz życia i zdrowia ludzi, dla określonego wykorzystania danego przedmiotu lub substancji. Dodatkowo wykorzystanie takie nie doprowadzi do negatywnych oddziaływań na środowisko, życie lub zdrowie ludzi.
Przedmiot lub substancja spełniają szczegółowe warunki uznania danego przedmiotu, lub danej substancji za produkt uboczny, jeżeli zostały one określone w przepisach prawa Unii Europejskiej. 3
Dyrektywa odpadowa przewiduje określenie kryteriów co najmniej w odniesieniu do kruszyw, papieru, szkła, metalu, opon i tekstyliów.
Obecnie unijne przepisy obowiązujące wprost określają kryteria dotyczące:
Złomu żelaza, stali i aluminium (rozp. Rady (UE) Nr 333/2011 z 31.3.2011 r. ustanawiające kryteria określające, kiedy pewne rodzaje złomu przestają być odpadami na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE; Dz.Urz. UE L Nr 94, s. 2).4
Stłuczki szklanej (rozp. Komisji (UE) Nr 1179/2012 z 10.12.2012 r. ustanawiające kryteria określające, kiedy stłuczka szklana przestaje być odpadem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE; Dz.Urz. UE L Nr 337, s. 31), 5
Złomu miedzi (rozp. Komisji (UE) Nr 715/2013 z 25.7.2013 r. ustanawiające kryteria określające, kiedy złom miedzi przestaje być odpadem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE; Dz.Urz. UE L Nr 201, s. 14)6
Jakie są obowiązki wytwórcy produktu ubocznego?
Wytwórca produktu ubocznego jest obowiązany do przedłożenia marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce ich wytwarzania zgłoszenia uznania przedmiotu lub substancji za produkt uboczny. Zakazane jest łączne magazynowania produktów ubocznych i odpadów, a także magazynowania produktów ubocznych w miejscach przeznaczonych do magazynowania odpadów lub składowania odpadów.
Odpady niebezpieczne
Są to odpady, które wykazują co najmniej jedną spośród wszystkich niebezpiecznych właściwości. Warunki, które powodują, że dane odpady nazywane są odpadami niebezpiecznymi, a także warunki uznania ich za niebezpieczne (z wyjątkiem warunków uznania odpadów za posiadające właściwości zakaźne) określają przepisy rozporządzenia Komisji UE nr 1357/2014 z dnia 18 grudnia 2014 r. zastępującego załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz.Urz. UE L 365 z 19.12.2014, str. 89, z późn. zm.5)), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) nr 1357/2014, oraz rozporządzenia Rady (UE) 2017/997 z dnia 8 czerwca 2017 r. zmieniającego załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE w odniesieniu do niebezpiecznej właściwości HP 14,,Ekotoksyczne” (Dz.Urz. UE L 150 z 14.06.2017, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2017/997„. Za takie uważa się odpady wskazane w katalogu odpadów określonym w rozporządzeniu.
Odzysk
Jest to każdy proces, którego celem jest wykorzystanie odpadów w sposób użyteczny poprzez zastąpienie nimi innych materiałów, które mogłyby zostać użyte do realizacji określonej funkcji, lub przygotowanie odpadów do pełnienia takiej roli, zarówno w danym zakładzie, jak i w gospodarce ogólnie.
Rozróżnia się odzysk energii i materiałów. Ten ostatni to każdy odzysk inny niż odzysk energii i ponowne przetwarzanie na materiały, które mogą zostać wykorzystane jako paliwa lub inne środki wytwarzania energii. Odzysk materiałów obejmuje w szczególności przygotowanie do ponownego użycia, recykling i prace ziemne.
Kiedy określone rodzaje odpadów przestają być odpadami?
Jeżeli wskutek poddania ich odzyskowi (także recyklingowi) spełniają warunki:
istnieje rynek takich przedmiotów lub substancji, lub popyt na nie,
przedmiot lub substancja są powszechnie stosowane do konkretnych celów,
dany przedmiot lub substancja spełniają wymagania techniczne dla zastosowania do konkretnych celów oraz wymagania określone w przepisach i w normach mających zastosowanie do produktu, zastosowanie przedmiotu lub substancji nie prowadzi do negatywnych skutków dla życia, zdrowia ludzi lub środowiska; lub wymagania określone przez przepisy Unii Europejskiej.
Co nowego w ustawie o odpadach?
Rada Ministrów 29 października 2024 roku zatwierdziła dwa projekty ustaw opracowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska: nowelizację ustawy o odpadach (UC23) oraz ustawę dotyczącą gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (UD45). Proponowane zmiany mają na celu usprawnienie systemu segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zapewniając przedsiębiorcom większą elastyczność w organizacji tego procesu, a także rozwiązanie zgłaszanych przez branżę problemów interpretacyjnych.
Nowe przepisy dają możliwość przekazywanie organom administracji między innymi gminom środków z rezerwy celowej budżetu państwa. Wszystko w ramach dofinansowania na usunięcie nielegalnie składowanych odpadów.
Najważniejsze zmiany w ustawie o odpadach:
Stworzenie jednolitego systemu selektywnej zbiórki odpadów BiR uelastycznia podejście do segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Zmiana to powinna ułatwić i zwiększyć dotychczasowy poziom segregacji.
Zmiana przepisów da możliwość przekazania odpadów budowlanych i rozbiórkowych innemu uprawnionemu podmiotowi. Przejmie on obowiązek wysegregowania tych odpadów poza miejscem ich wytworzenia (poza źródłem wytworzenia).
Przekazanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych do innego podmiotu posiadającego odpowiednie uprawnienia nie zwalnia wytwórcy tych odpadów z obowiązku ich właściwego wysegregowania.
Nowe przepisy dają możliwość przekazywania właściwym organom administracji środków finansowych z rezerwy celowej budżetu państwa na usuwanie nielegalnie składowanych odpadów, zagrażających zdrowiu, życiu ludzi i środowisku.
Projektowany przepis ma charakter epizodyczny (jego okres obowiązywania przewidziano na lata 2025-2027) i ma on stanowić uzupełniające źródło finansowania zadania usuwania nielegalnie zdeponowanych odpadów, w przypadku dostępności środków z rezerwy celowej.
Nowe przepisy w ustawie o odpadach mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.
Natomiast od 01 stycznia 2025 roku w życie wchodzi art. 101a ustawy dotyczący odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Odpady tego typu są zbierane i odbierane w sposób selektywny, z podziałem na co najmniej: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, takie jak beton, cegły, płytki, materiały ceramiczne oraz kamienie. Tego nie stosuje się do gospodarstw domowych, punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych ani do odpadów budowlanych i rozbiórkowych, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy.
Jakie przepisy regulują gospodarkę odpadami?
Na podstawie przepisów ustawy o odpadach wydane zostały rozporządzenia precyzujące newralgiczne kwestie, do najważniejszych zalicza się:
Rozporządzenie Ministra Klimatu z 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. 2019 poz. 2531).
Rozporządzenie Ministra Klimatu z 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów Dz.U. 2020 poz. 10 – do niego odwołuje się ustawa, mówiąc o „katalogu”.
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 5 listopada 2024 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów Dz.U. poz. 1644 – oczekuje na wejście w życie.
Dodatkowo, przepisy regulujące kwestie odpadów odnaleźć można również w innych ustawach takich jak: z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 877), z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2023 r. poz. 633), dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
Na poziomie Unii Europejskiej również powstają właściwe regulacje, na przykład dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy, czy też Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r.
Jak ustawa reguluje BDO?
Przepisy ustawy wprowadzają „Bazę danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami”, zwaną ,,BDO”, który dzieli się na Rejestr-BDO oraz moduły ewidencji i sprawozdawczości.
W systemie tym gromadzone są informacje o:
- wprowadzanych na terytorium kraju opakowaniach, produktach w opakowaniach, w podziale na poszczególne rodzaje opakowań, oraz odpadach z nich powstających, 7
- wprowadzanych do obrotu olejach smarowych, oponach oraz o odpadach z nich powstających,
wprowadzanych pojazdach, zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, bateriach i akumulatorach oraz o odpadach z nich powstających, 8
rodzajach i ilości wytwarzanych odpadów oraz ich wytwórcach,
ilości i jakości komunalnych osadów ściekowych, ich wytwórcach, miejscach zastosowania i podmiotach władających powierzchnią ziemi, na której te osady zostały zastosowane, 9
rodzaju i ilości odpadów poddanych przetwarzaniu i zastosowanych procesach przetwarzania,
decyzjach z zakresu gospodarki odpadami, z uwzględnieniem pozwoleń na wytwarzanie odpadów i pozwoleń zintegrowanych, decyzji zatwierdzających program gospodarowania odpadami wydobywczymi oraz zezwoleń na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz innych niż decyzjach wydawanych na podstawie niniejszej ustawy,10
transgranicznym przemieszczaniu odpadów, w tym odpadów opakowaniowych, zużytych baterii i zużytych akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego; wpływach z opłat produktowych wraz z odsetkami, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań i produktów, a także podmiotach, które te opłaty uiściły,
składowisku odpadów, z podziałem na składowiska w fazie eksploatacyjnej i poeksploatacyjnej, w tym o zamkniętych składowiskach odpadów w trakcie monitoringu, zamkniętych składowiskach odpadów, dla których został zakończony monitoring, z podaniem współrzędnych położenia granic obszaru składowiska określonych w państwowym systemie odniesień przestrzennych oraz rodzajów składowanych odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem składowisk odpadów, na których są składowane odpady zawierające azbest lub wydzielonych części na terenie składowisk zaliczonych do składowisk innych niż niebezpieczne i obojętne, przeznaczonych do składowania wyłącznie odpadów zawierających azbest, 11
poszczególnych rodzajach instalacji do zagospodarowania odpadów wraz z podaniem ich położenia, mocy przerobowych i rodzaju stosowanej technologii oraz ilości i rodzajów odpadów przetwarzanych w tych instalacjach; podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wraz z informacjami o ilości odebranych odpadów komunalnych, z podziałem na odbierane selektywnie i zmieszane i również ulegające biodegradacji odpady komunalne,
gospodarowaniu odpadami komunalnymi w zakresie objętym rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań, o których mowa w art. 9q i art. 9s ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.12
BDO zawiera także informacje objęte rejestrem. Prowadzonego również przez marszałka województwa, w którym odnotowane są informacje o podmiotach:
wprowadzających produkty,
wprowadzających produkty w opakowaniach,
prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 160 i 877),
gospodarujących odpadami,
będących przedsiębiorcami, o których mowa w art. 3b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,13
- podmiotów reprezentujących prowadzących systemy kaucyjne, o których mowa w art. 40g ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, zwanych dalej ,,podmiotami reprezentującymi”.
Dokonując wpisu do rejestru, marszałek nadaje podmiotowi indywidualny numer rejestrowy, który obligatoryjnie musi być umieszczany na sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością dokumentach.
Czy grożą Twojej firmie kary za brak wpisu do rejestru BDO?
Wpisowi do BDO podlegają podmioty wykonujące działalność:
1) z zakresu ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej:
2) z zakresu ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji:
3) z zakresu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:
4) z zakresu ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach:
5) z zakresu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach:
6) z zakresu ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 14
7) z zakresu ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 2519 oraz z 2023 r. poz. 877):
W BDO gromadzi się informacje zawarte w:
1) dokumentach ewidencji odpadów, o których mowa w art. 67 ust. 1 ustawy, na przykład: w przypadku posiadaczy odpadów karty przekazania odpadów, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w pkt 3, karty ewidencji odpadów, karty ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
2) sprawozdaniach, o których mowa w art. 73-75, czyli rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami,
3) dokumentach, o których mowa w art. 23 ust. 3 oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (obowiązek recyklingu odpadów opakowaniowych),
4) dokumentach, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, oraz zaświadczeniach, o których mowa w art. 8d ust. 9 tej ustawy,15
5) zaświadczeniach, o których mowa w art. 53 ust. 1, art. 55 ust. 1 i art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
6) zaświadczeniach, o których mowa w art. 59a ust. 1 oraz art. 64a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach,
7) zaświadczeniach, oświadczeniach, informacjach oraz dokumentach, o których mowa w art. 4a ust. 2 pkt 1 lit. a oraz lit. b ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach,
8) zaświadczeniach, oświadczeniach oraz informacjach, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz lit. b ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
9) zaświadczeniach, oświadczeniach oraz informacjach, o których mowa w art. 15 ust. 8 pkt 1 oraz art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Rejestr jest publicznie dostępny na stronie https://bdo.mos.gov.pl/, z wyłączeniem np. numeru PESEL, adresu e-mail, warunków umowy, jaką wprowadzający sprzęt zawarł z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dzięki BDO możliwa jest identyfikacja wytwórcy danego odpadu i kolejnych jego posiadaczy.
Marszałek województwa prowadzi i aktualizuje BDO, w tym rejestr-BDO; przetwarza dane i informacje gromadzone w BDO; zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, informacji oraz dokumentów, które otrzymał, prowadząc BDO, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. Natomiast administratorem BDO jest minister właściwy do spraw klimatu, który jest również administratorem danych osobowych.
Poprzez indywidualne konto w BDO organ administracji publicznej może dokonać doręczenia dokumentu elektronicznego. Doręczenie w ten sposób jest skuteczne, gdy jego adresat potwierdzi odbiór pisma, lub uważa się je za doręczone z upływem 14 dni od daty pierwszego zawiadomienia. W systemie taki dokument jest dostępny przez 3 miesiące od doręczenia. Podstawa prawna art. 84a ustawy o odpadach.
Podsumowanie
„To tylko odpady” – tak myśli wielu przedsiębiorców, dopóki nie zetkną się z konsekwencjami nieprawidłowego gospodarowania nimi. Kary finansowe sięgające nawet miliona złotych, wstrzymanie działalności, a nawet odpowiedzialność karna – to realne konsekwencje nieprzestrzegania ustawy o odpadach. Mamy nadzieję, że już wiesz, dlaczego temat ustawy o odpadach jest tak istotny właśnie teraz. Najnowsze zmiany w przepisach wprowadziły dodatkowe wymogi, które wobec odpadów powstałych wskutek prowadzenia działalności musisz znać i stosować. Ustawa o odpadach to nie tylko kolejny akt prawny – to fundament bezpiecznego funkcjonowania każdej firmy przemysłowej w Polsce.
*Artykuł powstał we współpracy z Kancelaria Radcy Prawnego Katarzyna Chabraszewska – Kokot
Źródło:
[1] https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/2591,pojecie.html
[2] https://codozasady.pl/p/planowana-jest-rewolucja-w-uznaniu-substancji-za-produkt-uboczny
[3] https://www.inforlex.pl/wersje-fragmentu/tresc,DZU.2023.222.0001587,-1,USTAWA-z-dnia-14-grudnia-2012-r-o-odpadach.html?dok=3826249&rodzaj=29&nr=10
[4-6] https://prawoekologiczne.pl/2022/02/04/utrata-statusu-odpadu/
[7-12] https://kielce.wios.gov.pl/odpady/
[13] https://przepisy.gofin.pl/przepisy,4,42,42,7754,,20230509,ustawa-z-dnia-14042023-r-o-zmianie-ustawy-o-obowiazkach.html
[14] https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00273
[15] https://przepisy.gofin.pl/przepisy,4,42,42,7754,,20230509,ustawa-z-dnia-14042023-r-o-zmianie-ustawy-o-obowiazkach.html
Zależy Ci na szybkim wywozie gruzu, śmieci i odpadów budowlanych?
Zamów kontener na gruz, śmieci, odpady wielkogabarytowe, budowlane i poremontowe. Łatwy kontakt, szybki odbiór odpadów.